KUNTAVAALIT 2012: VALISTUNEEN ÄÄNESTÄJÄN PIKAOPAS OIKEAN EHDOKKAAN VALITSEMISEKSI

Ensi syksyn kunnallisvaaleissa valitaan Suomen kuntiin valtuutetut, jotka joutuvat tekemään nykyisessä hankalassa taloudellisessa tilanteessa suuria kuntalaisten elämään vaikuttavia kauaskantoisia päätöksiä. Varsinkin julkisen talouden kestävyysvajeen lisääntyminen, huoltosuhteen heikkeneminen, erityisesti ikääntyvän väestön tuomat haasteet, ja siitä johtuva kuntien palveluiden lisäämistarpeet sekä valtiovallan asettamat paineet kuntien yhdistämiseen tekevät sen, että kuntapäättäjät joutuvat suurien haasteiden eteen. Tämän vuoksi meidän kuntalaisten etuna olisi se, että tulevat kuntapäättäjämme olisivat mahdollisimman päteviä, osaavia, meidän kuntalaisten etuja ajavia ja rohkeita ottamaan nuo haasteet vastaan ja tekemään vastuullisia päätöksiä.

Viimeistään nyt meidän äänestäjien tulisi mielestäni aktivoitua ja ainakin jollakin tasolla perehtyä kuntien hallintojärjestelmään, kuntien problematiikkaan ja päätöksenteon haasteisiin. Näistä asioista puhutaan jo peruskoulussa yhteiskuntaopin sisällöissä, mutta varmaankin monen aikuisväestöön kuuluvan olisi syytä kerrata ja uudistaa näitä tietoja ennen ehdokasvalintaansa.

Toinen aktivoitumisen paikka meillä äänestäjillä olisi ryhtyä seuraamaan ehdokkaittemme edesottamuksia ja toimia. Perinteisesti kunnallisvaaleissa äänestäjät valitsevat ehdokkaikseen itselleen tuttuja henkilöitä, tuttuja naapurin miehiä ja naisia, työkavereita, hyvän päivän tuttuja kauppareissuilta tai muuten vain tuttuja naamoja tai nimiä. Tietenkin onhan tuttu henkilö valintakriteerinä tavallaan turvallinen ja helppo valinta, mutta se ei saa olla kuitenkaan ainoa kriteeri. Nyt mielestäni olisi ehdottoman tärkeää seurata ehdokkaiden ajatuksia ja mielipiteitä kunnallisista asioista ja niiden ratkaisuista. Lisäksi valistuneen äänestäjän tulisi vaatia ehdokkailtaan konkreettisia vastauksia eikä tyytyä ns. poliittiseen jargoniin. Samoin ehdokkaan taustoja tulisi selvittää. Nykyisissä kunnanvaltuustoissa yliedustettuina ovat kunnalliset virkamiehet ja keski-iän saavuttaneet ja sen jo ylittäneet valtuutetut. Ideaalisin tilanne jo demokratiankin kannalta olisi se, että kunnanvaltuustoissa olisi mahdollisimman hyvin edustettuina kaikki kansalaisryhmät niin iän, sukupuolen ja ammattiryhmittäin tarkasteltuina. Tämä tilanne korostuu etenkin nyt seuraavien vaalien jälkeen kokoontuvissa valtuustoissa, joissa tehdään pitkälle kuntien tulevaisuuteen vaikuttavia päätöksiä.

Ehdokkaan ollessa jo valtuutettuna nykyisessä valtuustossa, valistunut äänestäjä ottaa selville myös hänen toimintansa ja varsinkin hänen aktiivisuutensa siellä. Miten hän on äänestänyt äänestäjän tärkeinä pitämissä asioissa, onko hän aktiivisesti tuonut esille mielipiteitään osallistumalla valtuuston istunnoissa käytyihin keskusteluihin. Lisäksi äänestäjän tulisi selvittää ehdokaskokelaansa toimintaa myös muissa luottamustehtävissä, kuten mm. lautakunnissa, kuntayhtymissä sekä kunnallisissa yhtiöissä. Mielestäni yhtenä lisäplussana ehdokkaan toiminnassa olisi myös aktiivinen osallistuminen avoimeen kansalaiskeskusteluun erilaisissa foorumeissa, kuten esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, blogeissa ja erilaisissa tilaisuuksissa. Yksi tärkeä asia, minkä äänestäjän tulisi selvittää on se, että toimiiko hänen ehdokkaansa ns. kaksoisagenttina. Tämä tarkoittaa sitä, että toimiiko hän sekä valtuutettuna että myös korkeassa kunnallisessa virassa tai jonkin kunnallisen yhtiön tai liikelaitoksen johtotehtävissä. Kaksoisagenttina toimimisessa on suuret riskit kunnalliselle demokratialle ja päätöksenteolle sisäpiiritietojen omaamisen ja esteellisyyskysymysten takia.

Useimmissa suomalaisissa kunnissa kunnallinen päätöksenteko perustuu joko yhden puolueen tai kahden suurimman puolueen enemmistövaltaan. Monissa kunnissa tämä toimintatapa on jatkunut jo vuosikymmenien ajan. Tämä asiantilahan ei välttämättä ole mikään huono juttu, jos päätöksenteossa on pystytty huomioimaan kaikkien kuntalaisten etuja ja välttämään ”sisäsiittoisten” ja sulkeutuneiden sisäpiiriverkostojen syntyminen. Tietenkin riskinä on se, että demokraattinen päätöksenteko ja avoimuus on rapautunut kyseisten verkostojen takia. Tämän takia valistunut äänestäjä tarkasteleekin oman kotikuntansa poliittista hallintokulttuuria ja sen toimivuutta pidemmällä aikaperspektiivillä. Hän seuraa mm. sitä, perustuuko poliittinen päätöksenteko ns. etukäteen sovittuihin suljettuihin kabinettipäätöksiin valtuutettujen toimiessa lähinnä kumileimasimina äänestämällä heitä sitovien ryhmäpäätösten mukaan vai sallitaanko valtuutetuille myös oman järjen käyttö.

Näitä valistuneen äänestäjän ohjeita voisi tietenkin antaa lisääkin, mutta ehkä nämä riittävät ainakin joksikin aikaa. Itse yritän omassa ehdokasvalinnassani näitä ohjeita mahdollisuuksien mukaan noudattaa. Jokaisen äänestäjän tulisi muistaa, että kunnallinen demokratia on taitolaji sekä vallan ja vastuun oikeaa tasapainottamista. Meillä äänestäjillä on oikeus, miksei myös velvollisuus, valita vapaissa demokraattisissa vaaleissa edustajiksemme juuri niitä ihmisiä, jotka parhaiten ymmärtävät tuon vallan ja vastuun antamat haasteet ja toimivat äänestäjiensä eduksi tärkeässä tehtävässään.

Esa Lehtinen

8 kommenttia artikkeliin “KUNTAVAALIT 2012: VALISTUNEEN ÄÄNESTÄJÄN PIKAOPAS OIKEAN EHDOKKAAN VALITSEMISEKSI”
  1. avatar Seppo Mäkinen sanoo:

    Jään mielenkiinnolla odottamaan, millaisen puolueettoman analyysin ja tilaston paikallinen media tuottaa edellä mainittujen hyvien periaatteiden pohjalta äänestäjien tueksi. Nyt on aika aloittaa kunnallisvaaleja varten tutkiva journalismi paikallismedioissa ja tehdä säännöllisiä raportteja kuntalaisten käyttöön.

  2. avatar Jessica PvE sanoo:

    Kannaattaa myös hieman varoa ehdokkaita, jotka lupaavat panna kaiken uusiksi ja järjestykseen hetkessä. Se yleensä osoittaa paitsi kokemattomuutta pahimmassa tapauksessa kyvyttömyttä ymmärtää, että politiikka ja hallinto ovat monimutkaisia asioita, jotka vaativat paljon kompromissejä ja neuvotteluja. Jos huonosti käy, muutama häirikkö voi oikeasti lamaannuttaa kunnan toimintaa vuosikaupalla sekoilemalla ja räyhäämällä luottamuselimissä.

  3. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Hämeenlinnassa kukkii ns ”mädännäisdemokratia”. Minkäänlaisista koalitioista ja enakkoonaseteluista huolimatta mikään ei muutu. Kunnes Hämeenlinna on niin syvällä, että siihen ei enää mikään auta. Mutta siihen menee vielä 2-4 vuotta. Niin kauan nykytoimijat pystyvät vielä hämäämään. (Hellsten-Isosuo-Kiemunki ja muut veljet) Jos olen väärässä tulen sen julkisena anteeksipyyntönä Hämeen Sanomien etusivulla myöntämään.

  4. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Terve ”Jessica”
    Etköhän sinä nyt maalaa piruja seinille ja yli-aliarvioi kaupunkilaisten ”kyvyttömyyttä ymmärtää”
    Ostan sinulle väritysvihon, johon voit purkaa pahimmat pelkosi räyhähengistä.
    Tarhatädit suosittelevat ko. väriterapiaa edullisena stressin purkuvälineenä.
    Riitta

    • avatar Jessica PvE sanoo:

      Hei Riitta

      Ei tuo ihan tuulesta temmattu väite ollut. Olen muutamaa tapausta seurannut. Ihan turha ruveta asiattomaksi. Pointtini oli Esan kirjoituksen perusajatuksen tukeminen: kannattaa hieman paneutua asioihin.

  5. avatar Saara Finni sanoo:

    Vaan olihan tuo Jessican loihtima kuva kyllä hauskakin. Olisi kiinnostavaa seurata niitä ”sekoilevia ja räyhääviä häiriköitä”, jotka pystyisivät saattamaan kunnan toiminnan vielä pahempaan lamaan kuin missä se nyt jo on. Ainakin toimittajan näkökulmasta tosi herkullinen tilanne.

  6. avatar Konsta Kupiainen sanoo:

    Tulevat kuntavaalit maamme kaikissa kunnissa 28.0.2012 ovat erittäin tärkeät. Ja erittäin tärkeät Hämeenlinnalle, Hattulalle ja Janakkalalle. Forssan änkyröistä ja urputtajista puhumattakaan.

    Ovatko kunnat tiensä päässä? Ei hyvältä näytä.

Jätä kommentti

css.php