Työyhteisön tuhoaja: 10 tapaa tehdä työyhteisöstäsi sairas!

Sinunlaisia työyhteisön tuhoajia on lähes jokaisessa työyhteisössä. Sukupuolellasi ei ole mitään merkitystä, voit olla sekä mies että nainen, samoin ikäsi puolesta voit olla niin nuori kuin vanhakin. Myöskään asemallasi hierarkiassa ei ole mitään merkitystä, voit olla niin esimies kuin tavallinen työntekijäkin. Tietenkin mitä enemmän valtaa omaat, niin sitä enemmän sinulla on mahdollisuuksia aiheuttaa tuhoa omassa työyhteisössäsi. Ainoa teitä tuhoajia yhdistävä tekijä on ehkä se, että nautitte siitä, kun näette tekojenne ja sanojenne aiheuttaman hämmennyksen ja pahan mielen ympärillänne. Sinulla on pohjimmiltasi erittäin huono, tai miksei myös liian hyväkin, itsetunto ja omaa egoa korostaaksesi haluat nähdä eripuraa ympärilläsi. Näin tunnet olevasi edes hetkellisesti muiden yläpuolella. Mitä enemmän työtoverisi kärsivät, niin sitä enemmän sadistista mielihyvää koet sisälläsi. Sinun mielestäsi asiat eivät koskaan voi työyhteisössäsi olla hyvin. Aina löytyy puutteita ja valittamista jos ei muualla, niin ihmisten välisissä suhteissa. Eihän työssä voi olla mukavaa, vaan sen pitää olla rankkaa raatamista. Sinulla on myös taitava psykologinen silmä; onnistut jollain tavalla lähes aina vetämään siitä narusta, joka aiheuttaa pahaa tuhoa ihmissuhteissa ympärilläsi.

1. Älä tervehdi työtovereitasi! Miksi tervehtisit heitä, hehän ovat vain työtovereitasi, ja jos olet esimiesasemassa, niin alaisten tervehtiminen on täysin turhaa. Tervehtimättä jättäminen on varsin salakavala keino aiheuttaa työyhteisössäsi eripuraa ja ahdistuneisuutta, sillä tällä tavoin jokainen kohteenasi oleva henkilö jää miettimään, että miksi et tervehdi häntä. Hän murehtii sitä, että onko hänessä tai hänen toimissaan ollut jotain vikaa. Pitkään jatkuessaan häntä tilanne alkaa ahdistamaan. Silloin olet jo päässyt tavoitteeseesi.

2. Ole itsekäs, äläkä huomioi muita! ”Oma etu paras etu” – toteamus toimii mielestäsi hyvin myös työyhteisössä. Työtovereita voit vallan mainiosti käyttää apuvälineinä omien etujesi ajamiseen, esimerkiksi halutessasi edetä urallasi. Pyri aina kahmimaan kaikki edut, kuten esimerkiksi uudet työvälineet, parhaat loma-ajat, hyvät koulutustilaisuudet, itsellesi ensin ja anna muiden jäädä tappelemaan keskenään jäännöspaloista. Oman työporukkasi onnistuessa hyvin jossakin työtehtävässään, korosta

”Tärkeintä mielestäsi on se, että juuri sinulla menee työpaikallasi hyvin, muista ei niinkään väliä”

oman työpanoksesi merkitystä onnistumisessa esimiehillesi (sinun ansiotahan se kuitenkin oli!) ja epäonnistumisten aikana selitä asiat omalta kohdaltasi parhaimmin päin (en minä, mutta kun nämä muut…!). Tärkeintä mielestäsi on se, että juuri sinulla menee työpaikallasi hyvin, muista ei niinkään väliä.

3. Puhu toista ja tee muuta! Sinä olet katteettomien puheiden mestari. Teet jatkuvasti lupauksia asioiden hoitamiseksi ja eteenpäin viemiseksi, mutta pyrit mahdollisuuksien mukaan välttämään asioiden varsinaisen tekemisen, mieluimmin vaikka delegoit sen jonkun toisen tehtäväksi. Jälkeenpäin jonkun havaittua lupauksesi pelkäksi puheeksi, selityksiä kyllä sinulta löytyy siihen, miksi et voinutkaan asioita hoitaa. Usein myös lupaat pyhästi työtoverillesi säilyttää hänen salaisuutensa vain omassa tiedossasi, mutta heti tilanteen salliessa menet juoruamaan näistä asioista muille. Asian paljastuessa kiellät juoruamisesi ja annat syyn jollekin toiselle.

4. Hajoita ja hallitse! Jo antiikin Roomassa ymmärrettiin, että paras tapa hallita on sopivien liittosuhteiden luominen sekä liittolaisten ja vihollisten keskinäisen eripuran ylläpitäminen. Samaa tekniikkaa sinä työyhteisön tuhoajana käytät myös omassa työpaikassasi. Tilanteista riippuen liittoudut sopivien henkilöiden kanssa. Muiden kanssa toimit niin, että sopivin sanankääntein ja

”Mitä enemmän sinulla on valtaa omassa hierarkiassasi, sitä enemmän pystyt hyödyntämään ”hajoita ja hallitse” – periaatetta”

puhein pystyt pitämään heidän keskinäiset suhteensa riitaisina tai ainakin epäluuloisina. Tilanteet vaihtelevat ja samoin liittolaiset vaihtuvat, mutta kokonaisuutena pystyt pitämään langat käsissäsi. Mitä enemmän sinulla on valtaa omassa hierarkiassasi, sitä enemmän pystyt hyödyntämään ”hajoita ja hallitse” – periaatetta. Johtajana voit esimerkiksi kätevästi hallita alaisiasi monissa tilanteissa usuttamalla eri työntekijäryhmät nokittelemaan ja riitelemään toistensa kanssa.

5. Älä koskaan myönnä olevasi väärässä! Omien mielipiteitten ja tietojen myöntäminen vääriksi on mielestäsi heikkouden merkki ja sen takia sitä pitääkin ehdottomasti välttää. Itse asiassa ethän sinä oikeastaan koskaan olekaan väärässä, muut vain ymmärtävät sinua väärin tai olosuhteet ovat sinua vastaan. Periaatteenasi on se, että loppuun asti on pysyttävä oman mielipiteensä takana, vaikka kaikki muut olisivat eri mieltä kanssasi. Loppujen lopuksi sinä kuitenkin olet oikeassa, vaikka sitä muut eivät tajuakaan. Näin muut eri mieltä kanssasi olemalla näyttävät tyhmyytensä ja yksinkertaisuutensa sinulle. Etenkin esimiehenä sinun on huolehdittava siitä, että alaisesi ovat aina samaa mieltä kanssasi, tehän olette kuitenkin ”yhtä suurta perhettä”.

6. Virheen tapahduttua, hae syntipukkeja! Omien virheitten ja mokien tunnustaminen osoittaa mielestäsi heikkoutta. Ethän sinä oikeastaan koskaan teekään mitään virheitä, et ainakaan mitään sellaisia, joita pitäisi muille kertoa. Sinulla on aina helppo sysätä vastuu muille. ”Se oli pomon vika”, ”sain huonot työohjeet”, ”olisin tehnyt kaikki hyvin, mutta Pekka neuvoi minua väärin”,

”Sinulla on aina helppo sysätä vastuu muille”

”se oli jonkun muun vika” ovat varsin kuultuja sanoja puheessasi. Esimiehenä sinun on helppo syyttää alaisiasi ja vastaavasti työntekijänä joko omia esimiehiäsi tai työtovereitasi. Näin syntipukkeja hakemalla voidaan helposti unohtaa todellinen syyllinen ja etenkin se, että miten virhe voitaisiin mahdollisimman pian korjata ja jopa sen uudelleen esiin tuleminen estää.

7. Sekoita työasiat ja henkilökohtaiset asiat toisiinsa! Pidä työyhteisöä omana henkilökohtaisena reviirinäsi, missä työasiat ja henkilösuhteet sekoittuvat toisiinsa. Jos et pidä jonkun työtoverin naamasta tai hänen tavastaan hoitaa asioita, niin hänen kanssaan on mahdotonta työskennellä. Tyyppihän ärsyttää sinua jo pelkällä olemassaolollaan. Hänen kanssaan

”Pidä työyhteisöäsi omana metsästysalueenasi”

yksinkertaisesti ei voi olla samaa mieltä missään asiassa. Samalla muista suosia myös omia henkilökohtaisia suosikkejasi. Etenkin esimiehenä anna suosikeillesi parempia töitä, ja huomioi heitä muutenkin muita enemmän. Lisäksi pidä työyhteisöäsi omana metsästysalueenasi: kaikki toista sukupuolta edustavat, vähänkin puoleensavetävät, työtoverisi ovat vapaata riistaa sinulle. Pyri heidän kanssaan seksuaalisiin suhteisiin kaikkia keinoja käyttämällä: lahjomalla, uhkaamalla ja kiristämällä. Varsinkin esimiehenä sinulla on laaja keinoarsenaali käytettävissäsi. Jos joku kehtaa kieltäytyä ehdotuksistasi, niin kosta hänelle julmasti ja näkyvästi.

8. Töksäytä mitä sylki suuhusi tuo, äläkä pyytele anteeksi! Mitä sitä turhia hienostelemaan, on selkeä ajatusmallisi. Sinun mielestäsi kaikki puheet oman itsensä hillitsemisestä, hiljaa mielessään kymmeneen laskemisessa ja asiariitojen pitämisessä

”Jos työkaveri on mielestäsi tyhmä, niin miksei sitä voi sanoa hänelle suoraankin”

asiariitoina on pelkkää konsulttien sekä muiden hienohelmojen höpinöitä. Jos työkaveri on mielestäsi tyhmä, niin miksei sitä voi sanoa hänelle suoraankin. Ja jos kaveri ottaa nokkiinsa, niin se on hänen oma asiansa, näinhän kaveri vain todistaa käsityksesi tyhmyydestään oikeaksi. Turhaa sitä omia sanojaan anteeksi pyytelee, sehän on vain heikkoutta. Muita häiritsee myös tapasi puhua ”totuuksia” ja laskea leikkiä muiden kustannuksella. Vahingonilo on kaikkein suurinta iloa. Jos joku ei hyväksy sitä, niin se on hänen ongelmansa. Pääasia on se, että sinulla itselläsi on hauskaa. Sinullahan on huumorintajua vaikka muille jakaa.

9. Älä arvosta työtovereitasi! Pidä itseäsi oman työpaikkasi, tai ainakin oman osastosi, tärkeimpänä työntekijänä. Ilman sinua ei mikään siellä toimisi. Muut ovat vain statisteja, jotka usein ovat vain haittana tielläsi parempiin asemiin. Jos joku saa aikaan hyvän suorituksen, niin miksi siitä turhaan nostaa mitään numeroa, ”paistaahan aurinko joskus risukasaankin”. Ja sitä paitsi, toista kehumalla saat hänen vain turhaan ylpistymään. Tämän vuoksi ainoa palaute, mitä kannattaa antaa työtovereillesi, on negatiivinen palaute. Varsinkin esimiehenä toimiessasi muista, että työntekijöitä ei koskaan saa kehua, ei asiastakaan. Muutenhan ne voivat alkaa pomppia varpaillesi ja uhata auktoriteettiasi.

10. Pidä kaikki langat käsissäsi, äläkä hyväksy oma-aloitteisuutta! Esimiehenä sinun on muistettava, että et saa koskaan sallia minkäänlaista oma-aloitteisuutta alaistesi puolelta. Eiväthän he kuitenkaan mitään osaa, vaan sinun se kuitenkin pitää hoitaa

”Sinä olet ainoa, joka hallitset kokonaisuuden ja tiedät jokaisen työvaiheen osuuden siinä”

työ loppuun asti. Sinä olet ainoa, joka hallitset kokonaisuuden ja tiedät jokaisen työvaiheen osuuden siinä. Tämän vuoksi kaikille työntekijöille täytyy työohjeet antaa mahdollisimman pikkutarkasti. Työn suorittamista pitää myös tarkkaan valvoa. Palaverikulttuurin kehittäminen on turhaa hömpötystä, eihän palavereissa kuitenkaan kukaan muu saa suutaan auki sinun lisäksesi. Tai no, ainahan porukkaan eksyy mukaan yksi tai kaksi vastarannan kiiskiä, mutta heidät saa nopeasti hiljaisiksi sijoittamalla heidät pari kertaa hanttihommiin tai siirtämällä toisille osastoille.

”Jokaisella työyhteisön jäsenellä on oma vastuunsa yhteisönsä ilmapiiristä”

Toivottavasti et kuitenkaan äskeisestä löytänyt itseäsi. On kuitenkin hyvä muistuttaa, että työyhteisön hengen tuhoaminen on loppujen lopuksi pienestä kiinni. Yksikin ihminen pystyy pidemmän päälle saamaan paljon pahaa aikaan. Samoin on tietenkin myös toisinpäin, eli yksi ihminen voi omilla aloitteillaan ja toiminnallaan luoda jopa koko työyhteisöön sellaisen hengen, että työyhteisön tuhoajat saadaan kuriin. Näin jokaisella työyhteisön jäsenellä on oma vastuunsa yhteisönsä ilmapiiristä. Tietenkin vastuu ja mahdollisuus toimia on sitä suurempi, mitä korkeammalla henkilö on hierarkiassa, mutta myös yksityinen työntekijä voi saada paljon aikaan. Rohkeaa esimerkkiä on usein muidenkin helppo seurata ja näin pienestä lumihiutaleesta voi pikku hiljaa kasvaa valtava lumivyöry, joka toivottavasti lopulta hävittää tuhoajan tuhovoiman.

Esa Lehtinen

 

PS. Pyynnöstä tulen mielelläni pitämään innostavia teemaluentoja erilaisiin työyhteisöihin johtajuudesta, johtamisen eri alueista sekä työyhteisöjen toiminnan kehittämisestä. Yhteyttä minuun voi ottaa joko puhelimitse: 0500-699818 tai sähköpostitse:esa.lehtinen@kec.fi .

5 kommenttia artikkeliin “Työyhteisön tuhoaja: 10 tapaa tehdä työyhteisöstäsi sairas!”
  1. avatar Juhani Lemström sanoo:

    Iltaa,

    Varmaankin liian monille tuttuja ilmiöitä. Kamalinta jälkeä syntyy, jos pari tuhoajaa pystyy muodostamaan tässä harrastuksessa liittouman. Sekin voi syntyä organisaation miltei mille tasolle tahansa.

    Tosiaan jokainen asemasta riippumatta pystyy saamaan myönteistä aikaan. Tapaus eräästä kirkonkylästä takavuosilta: Tulipa sinne asemansa ylikorostuneesti kokeva nuorehko nimismies. Edeltäjän aikana totuttu jämptiin, mutta avoimeen asioiden hoitoon. Muuan mies ei oikein mm. tervehtimättömyyttä oikein sulattanut, kun usein hänen kanssaan kohtasivat. Asioipa taas kansliassa ja huomasi nimismiehen työhuoneen oven olevan auki. Asioija tokaisi äänekkäästi pitäjällä olevan huono onni saada taas mykkä, puhekyvytön virkamies. Seuraavana päivänä kohtasivat kylän raitilla eri puolilla leveähköä tietä. Nimismies tevehti pitkältä kättä nostaen ja reippaalla äänenkäytöllä. Asiointi muuttui jatkossa paljon välittömämmäksi, jopa pientä naurua joskus kuultiin.

  2. avatar Esa Lehtinen sanoo:

    Terve Juhani!

    Kiitos mukavasta tarinasta. Itse kuulin vähän vastaavanlaisen tarinan erään kokeneen johdon assistentin kertomana muutama vuosi sitten. Hän työskentelee eräässä suuressa suomalaisessa pörssiyhtiössä toimitusjohtajan alaisuudessa. Hän kertoi, että heidän edellinen toimitusjohtajansa oli erittäin kohtelias vanha herrasmies, joka aina tervehti alaisiaan tullessaan töihin ja myös lähtiessään pois työpaikaltaan. Pitkään palveltuaan hän jäi eläkkeelle tehtävästään ja hänen seuraajakseen taloon nimitettiin uusi toimitusjohtaja, noin nelikymppinen mieshenkilö. Uusi toimitusjohtaja oli tavoiltaan täysin erilainen kuin edeltäjänsä. Hän meni aamuisin työhuoneeseensa ketään katsomatta ja tervehtimättä ja huoneeseen päästyään laittoi oven tiukasti perässään kiinni. Häneltä ei siis ”huomenia” herunnut. Mutta tämäpä assistentti päätti yrittää muuttaa esimiehensä tapoja parempaan suuntaan. Hän otti tavakseen joka aamu toivottaa esimiehelleen ”huomenta” mahdollisimman iloisesti. Hän teki jopa niin, että johtajan mennessä omaan huoneeseensa, assistentti koputti oveen, avasi sen ja lausahti ”hyvää huomenta!”. Sitten hän laittoi oven jälleen kiinni. Tämä urhea assistentti kertoi jatkaneensa näitä ”opetustoimenpiteitään” yli kaksi vuotta ennenkuin hänen esimiehensä, kaikkien yllätykseksi, sanoi töihin tullessaan itse oma-aloitteisesti työntekijöilleen huomenentoivotuksensa! Tämän jälkeen johtaja sitten tervehtikin alaisiaan joka päivä. Minun mielestäni tälle johdon assistentille pitäisi myöntää jonkinlainen ”sitkeysmitali” hänen ponnistuksistaan hyvän tapakulttuurin ylläpitämiseksi omassa työpaikassaan!

    Esa L.

  3. avatar inkeri valtonen sanoo:

    Toivottavasti mahdollisimman moni työnantaja lukee kirjoituksen. Yleensä me pienyrittäjät olemme hyviä työnantajia ja ymmärrämme hyvät ihmissuhteet, mutta pieni ryhmä on juuri näitä ilkiöitä. Nuori, kokematon työntekijä voi joutua aikamoiseen myllytykseen ja saa epäoikeuden mukaista ja laitontakin kohtelua palkka-asioissakin, jos vastassa on tälläinen työnantaja. Pienessä yrityksessä nurjimus voi olla kuka tahansa ja yksi ihminen voi halvaannuttaa koko yrityksen menestyksen. Asiakas myös vaistoaa aina, jos ihmisten välit ei ole työpaikalla kunnossa.
    Itse sain pitkästä aikaa verotoimistossa puhelimeen tällaisen nurjimuksen. Puhelun lopuksi toivotin hyvää joulua, kun aatonaatto jo olikin, herra painoi luurin kiinni sanomatta sanaakaan.

    Inkeri

  4. avatar Esa Lehtinen sanoo:

    Hei Inkeri!

    Kiitos kommentistasi. Näitä ”nurjimuksia” (hyvä termi!) on tosiaan ympärillämme paljon, asemaan, sukupuoleen, työpaikkaan, ikään ja asuinpaikkaan katsomatta. Nurjimuksia voi verrata syöpään: yksikin tällainen voi levittää ”myrkkyään” isoonkin ihmisjoukkoon pikkuhiljaa ja huomaamatta. Lopulta koko porukka on saastunut. Onneksi kuitenkin näihin tyyppeihin on mahdollista vaikuttaa omalla toiminnallaan, varsinkin jos havaitsee nurjimuksen myyräntyön tarpeeksi ajoissa. Ja voihan sitä levittää työyhteisöön myös vastamyrkkyä eli tuo positiivisuutta ja iloa ryhmään. Se voi pikku hiljaa, kaikesta vastustuksesta huolimatta, levitä myösw muihin ihmisiin. Positiivinen ruiske leviää hitaasti, mutta kuitenkin vähitellen. Rohkeutta ja sinnikyyttä se kylläkin vaatii…

    Terveisin Esa L

  5. avatar Aapeli sanoo:

    Yllä mainitty artikkeli, on prikuulleen kuin entinen esimieheni täydellinen profiilikuva. Voitte vain arvailla, millaista työilmapiiriä hän kylvää. Hänellä pitää olla aina joku, jota sadistisesti alistaa ja mitätöidä. Hulluinta on, että osa työporukasta menee hänen juttuihinsa mukaan; uskoo kaiken toista henkilöä mitätöivän information. Kohde ei kys.henkilön mukaan osaa mitään asiaa, pelkkää negatiivista palautetta. Vaikka kohde saisi Nobelin palkinnon, niin sekin asia käännettäisiin jollakin tavalla halveksunnan ja mitätöinnin kohteeksi. Uhrista tehdään avuton ja halveksittava.

Jätä kommentti

css.php